Rancangan Pengajaran Harian Tahun 2 - Tema Sihat dan Cerdas
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran: Bahasa Melayu
Kelas: Tahun 2 Pintar
Tarikh: 28 Mac 2012
Masa: 10.30-11.30 pagi ( 60 minit )
Bilangan murid: 25 orang
Bidang pembelajaran: Sihat dan Cerdas
Objektif: ~Menaakul gambar dan berbual dengan bertatasusila
~Memahami cara mencuci tangan dan keperluan mencuci tangan
Hasil Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A Menguasai isi kandungan
~ Berbual tentang 7cara mencuci tangan berpandukan gambar
~Simulasi mencuci tangan dengan betul
B Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir
~ Menyatakan keperluan mencuci tangan
C Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
~ Melibatkan diri secara aktif dalam perbincangan dan perbualan
~ Menyedari kepentingan menjaga kebersihan
Konsep/prinsip/teori:
Tangan
a. perlu dijaga kebersihannya
b. tempat bakteria suka membiak
c. anggota tubuh yang penting
d. mudah kotor
Bahan,peralatan dan bahan sumber:
komputer riba
LCD
Skrin putih
Lembaran kerja
Langkah berjaga-jaga:
Pembaziran air dan sabun ketika mencuci tangan
Pengetahuan sedia ada:
~Murid-murid pernah melihat gambar/ poster 7 cara mencuci tangan di kantin .
~Murid juga mempunyai miskonsepsi bahawa kuman boleh membiak di telapak tangan
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Permulaan/ Mencungkil idea
( 5 minit )
|
Keperluan mencuci tangan
|
Buat kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid Berbual tentang keperluan dan waktu yang perlu untuk mencuci tangan.
|
Murid memberi respons.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan seluruh kelas menggunakan gambar bakteria pada tangan yang kotor daripada komputer riba.
|
Menstruktur/ menstruktur semula
( 30 minit )
|
Cara-cara mencuci tangan dengan betul.
|
Guru menayangkan slaid 7 cara mencuci tangan sambil memberi penerangan secara simulasi.
Minta murid membuat simulasi mencuci tangan secara kumpulan dan individu di depan kelas.
Debriefing
Taksir kefahaman murid secara simulasi- Murid yang telah menguasai maju ke fasa seterusnya, manakala yang tidak, di kumpulkan dan diberi penerangan .
|
Murid menaakul gambar sambil mendengar penerangan guru.
Murid melakukan cara mencuci tangan berpandukan arahan yang telah dipelajari.
Aktiviti Pemulihan:
Murid diberi penerangan semula.
|
Strategi/Teknik
Penerangan
Sikap saintifik dan nilai murni:
Penglibatan aktif
Sumber pengajaran:
Gambar daripada
Komputer ri
|
Lampiran 1
NAMA:____________________________
TAHUN 2:_________________________
Lengkapkan ayat berpandukan gambar
Basahkan tangan dengan __________dan_____________.
Gosok _________________ tangan dengan ___________.
Gosok __________________________________.
Gosok __________________ pada telapak tangan.
Gosok ____________________ tangan dengan jari.